پایان نامه نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه ۱۶ شهر تهران
شرح مختصر:
دانش پژوهان گرامی در این بخش پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت امورفرهنگی با عنوان نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه ۱۶ شهر تهران در قالب فایل WORD با قابلیت ویرایش مشتمل بر ۱۶۰ صفحه آماده دانلود شده است.در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمائید.
چکیده
موضوع تحقیق پیش رو با درک وضعیت در حال دگرگون فرهنگی جامعه و نیاز به بازنگری نیازهای فرهنگی در حوزه دانش آموزان شکل گرفت. مسألهی اساسی تحقیق حاضر این بود که دانشآموزان با پیشینه طبقاتی مختلف وارد مدرسه میشوند و این پایگاه طبقاتی فرصتهای و تهدیدهای مختلفی را در عرصه فرهنگی به همراه دارد . در چنین شرایطی مدرسه چگونه میتواند نیازهای مختلف فرهنگی دانشآموزان را برطرف کند و همچنین رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموز با نیازهای فرهنگیشان چیست. برای درک نیازهای فرهنگی دانشآموزان و جایگاه مدرسه در خصوص آن نظریه های مختلفی مرور شد که از بین آنها نظریه بوردیو به عنوان چارچوب تئوریک این تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظریه بوردیو دانشآموزان با پایگاههای مختلف اقتصادی و اجتماعی وارد مدرسه میشوند و همین پایگاه طبقاتی است که جایگاه فرهنگی دانشآموز را در مدرسه تعیین میکند زیرا فرهنگ حاکم بر مدرسه فرهنگ طبقه متوسط و مسلط جامعه است در چنین شرایطی دانشآموزانی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردارند نسبت به فرهنگ مدرسه(اعم از الگوهای زبانی معلمان، نوع برخورد با معلم، مدیر ) و مسلط نیستند و همین عدم توجه به جایگاههای مختلف فرهنگی دانشآموز موجب عقب ماندگی آنها میشود. برای بررسی موضوع حاضر از روش پیمایش در دو سطح توصیفی و تبیینی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانشآموزان پسر دبیرستانی منطقه ۱۶ تهران بود و روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت خوشهای انتخاب گردید، همچنین تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۸ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادههای در این تحقیق پرسشنامه بسته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که نیازهای عینی فرهنگی دانشآموزان شامل: ۱٫ امکانات ورزشی۲٫ تورهای گردشگری۳٫ کلاسهای زبان، کامپیوتر۴٫ کتابهای مختلف و نیز نمایشگاه در زمینه آثار هنرمندان می باشد. همچنین نیازهای ذهنی فرهنگی دانشآموزان شامل موارد زیر است؛ ۱-نیاز به مهارتهای ارتباطی به فرهنگ مدرسه و سیستم آموزشی،۲- نیاز به تقویت اعتماد به نفس و خود اثربخشی تحصیلی، ۳-نیاز به رفع استرس تحصیلی ۴-نیاز به درک آینده و دورنمای تحصیلی بهتری را دارند. نتایج فرضیات نیز نشان میدهد که بین نیازهای فرهنگی دانشآموزان و هر یک از متغیرهای(نوع مدرسه، پایه تحصیلی، شغل والدین، تحصیلات والدین و به طور کلی پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان) رابطه معنیداری وجود دارد.
فهرست عناوین
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه.............................................................۱
۱-۲-طرح مسأله................................................................ ۲
۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق......................................................... ۵
۱-۴-اهداف تحقیق:...................................................... ۷
۱-۵-سؤال تحقیق:................................................ ۷
۱-۶-فرضیههای تحقیق:.................................... ۸
۱-۷-روش انجام تحقیق:.................................. ۸
۱-۸- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق:.............................. ۸
۱-۹- محدودیتهای تحقیق:...................................................... ۹
۱-۱۰- ابزار گردآوری اطلاعات:.............................................. ۱۰
۱-۱۱-تعریف مفاهیم............................................. ۱۰
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱-مروری بر تحقیقات انجام شده.................................... ۱۲
۲-۲- مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق........................ ۲۱
۲-۲-۱-فرهنگ............................... ۲۱
۲-۲-۲-برنامهریزی فرهنگی.................................... ۲۴
۲-۲-۳-الگوهایسیاستگذاریفرهنگیدرایران...................... ۲۶
۲-۲-۳-۱-یکسانسازیفرهنگی............................ ۲۸
۲-۲-۳-۲-تکثرگراییفرهنگی....................................... ۲۹
۲-۲-۳-۳-وحدتدرتکثرفرهنگی.................................... ۲۹
۲-۲-۴-نیاز سنجی........................................ ۳۱
۲-۲-۴-۱-نیاز و نیازسنجی فرهنگی....................................... ۳۱
۲-۲-۴-۲- سطوح نیاز سنجی............................................... ۳۲
۲-۲-۴-۳-فرایند نیاز سنجی................................................ ۳۲
۲-۲-۴-۴-اهداف نیاز سنجی.................................. ۳۳
۲-۲-۴-۵-انواع نیاز سنجی.................................. ۳۳
۲-۲-۴-۶-ضرورت و اهمیت نیاز سنجی................................ ۳۴
۲-۲-۴-۷-جایگاه نیاز سنجی.................................................. ۳۵
۲-۲-۴-۸-الگوها و مدلهای نیازسنجی....................................... ۳۶
مقدمه............................... ۳۷
۲-۳-۱-مبانی مفهومی و نظری نظام آموزش و پرورش.............................. ۳۸
۲-۳-۱-۱-دیدگاه کارکردگرائی:………………. ۳۸
۲-۳-۱-۲-دیدگاه انتقادی……………………………… ۳۹
نظریه پردازان پارادایم انتقادی آموزش و پرورش……………….. ۴۱
۲-۳-۱-۲-۱-برنشتین: قالبهای زبانی.......................... ۴۱
۲-۳-۱-۲-۲-ایلیچ: برنامه پنهان..................................... ۴۲
۲-۳-۱-۲-۳-بوردیو: بازتولید فرهنگی...................... ۴۳
۲-۳-۲-مروری بر مفاهیم مرتبط با نظام آموزش و پرورش.................. ۴۴
۲-۳-۲-۱-معنای فرهنگ مدرسه..................... ۴۴
۲-۳-۲-۲-طبقه اجتماعی و آموزش:..................... ۴۶
الف - هزینه تحصیل:........................................... ۴۷
ب - انتظارات والدین:................................... ۴۸
پ - زمینه فرهنگی:......................... ۴۸
ت- مشکلات زبانی:.......................... ۴۹
ث- نگرش معلمان:...................................... ۴۹
ج - آزمون هوش و روشهای تربیتی:....................... ۵۰
برابری فرصتهای آموزشی:......................... ۵۱
۲-۳-۳-مبانی مفهومی و نظری "نیاز"....................... ۵۴
مقدمه................................... ۵۴
۲-۳-۳-۱-سلسله مراتب نیازهای مازلو................ ۵۶
نظریات لین(Lin)...................................... 61
۲-۳-۳-۲-نظریه هنری ماری............................ ۶۲
۲-۳-۳-۳-نظریه کرونباخ......................... ۶۴
۲-۳-۴-کاربرد نظریه سرمایهفرهنگی برای شناخت نیازهای فرهنگی........... ۶۵
مقدمه................................ ۶۵
۲-۳-۴-۱-سرمایهی فرهنگی........................... ۶۶
۲-۳-۴-۲-سرمایهیِ فرهنگی از نظر پییر بوردیو................... ۶۹
۲-۳-۴-۳-سرمایه فرهنگی از نظر دی ماجیو............................. ۷۷
۲-۳-۴-۴-سرمایهفرهنگی از نظر اریکسون.......................... ۷۹
۲-۳-۵-چارچوب نظری................ ۸۳
۲-۳-۶-مدل مفهومی............................... ۸۶
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
|مقدمه............................. ۸۷
۳-۱-روش تحقیق............................ ۸۷
۳-۲- سطح مشاهده (واحد تحلیل)................................. ۸۸
۳-۳ جامعه آماری.............. ۸۹
۳-۵ روش نمونهگیری.................................... ۹۰
۳-۶ ابزار اندازهگیری........................ ۹۲
۳-۷ آزمون مقدماتی پرسشنامه.................................... ۹۲
۳-۸-مقیاسسازی........................................ ۹۳
۳-۹-شاخص سازی.......................... ۹۳
۳-۱۰- دادهآمایی............................ ۹۴
۳-۱۱- همجهت سازی گویهها............................................ ۹۵
۳-۱۲- پردازش دادههای گمشده..................................... ۹۵
۳-۱۳ تعریف نظری و عملیاتی کردن مفاهیم.......................... ۹۵
۳-۱۴ چگونگی سنجش..................................... ۱۰۲
۳-۱۵ روایی و اعتبار.................. ۱۰۳
۳-۱۶-روشهای تجزیه و تحلیل دادهها.................. ۱۰۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه.................................... ۱۰۶
بخش اول: ویژگیهای اقتصادی اجتماعی پاسخگویان...................... ۱۰۶
۱-۱-۴ سن پاسخگویان....................... ۱۰۷
۲-۱-۴ سطح تحصیلات پاسخگویان...................... ۱۰۷
۳-۱-۴ رشته تحصیلی پاسخگویان......................... ۱۰۸
۴-۱-۴ نوع مدرسه پاسخگویان........................... ۱۰۸
۵-۱-۴ شغل پدر پاسخگویان............................... ۱۰۹
۶-۱-۴ شغل مادر پاسخگویان.............................. ۱۰۹
۷-۱-۴ تحصیلات پدر پاسخگویان.............................. ۱۱۰
۸-۱-۴ تحصیلات مادر پاسخگویان............................ ۱۱۱
۹-۱-۴ درآمد تقریبی خانواده دانشآموز.................. ۱۱۱
۱۰-۱-۴ مالکیت منزل مسکونی دانشآموز..................... ۱۱۲
۱۱-۱-۴ داشتن اتومبیل.............................. ۱۱۲
۱۲-۱-۴ پایگاه اجتماعی- اقتصادی................... ۱۱۳
بخش دوم:یافتههای توصیفی.......................... ۱۱۴
۱-۲-۴٫ میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای فرهنگی در بین دانشآموزان........................... ۱۱۴
۲-۲-۴٫ میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای هنری در بین دانشآموزان.............................. ۱۱۵
۳-۲-۴٫ میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای تفریحی در بین دانشآموزان.................. ۱۱۶
۴-۲-۴٫ میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای آموزشی در بین دانشآموزان.................... ۱۱۷
۵-۲-۴ – ارزش بیرونی برای نقش تحصیلی............................. ۱۱۸
۶–۲ – ۴ – ارزش درونی برای نقش تحصیلی.............................. ۱۱۹
۷– ۲ – ۴ – تسلط به فرهنگ مدرسه............................... ۱۲۰
۸– ۲ – ۴ – اضطراب در مدرسه......................................... ۱۲۱
۹–۲ – ۴ – مقتضیات نقش تحصیلی......................... ۱۲۲
بخش سوم:آمار استنباطی................................. ۱۲۴
۳-۴-آزمون فرضیات تحقیق................. ۱۲۵
فرضیه ۱) بین نوع مدرسه دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد................. ۱۲۵
فرضیه ۲) بین سطح تحصیلات دانشآموزان و نیازهای فرهنگی، رابطه وجود دارد................ ۱۲۵
فرضیه ۳) بین رشته تحصیلی افراد نمونه و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد.....۱۲۶
فرضیه ۴) بین سن دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد............ ۱۲۷
فرضیه ۵) بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد..... ۱۲۷
فرضیه ۶) بین شغل والدین دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد........... ۱۲۸
فرضیه ۷) بین تحصیلات والدین دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد......... ۱۲۸
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات تحقیق
۵-۱-مقدمه........................ ۱۳۰
۵-۲-نتایج توصیفی........................... ۱۳۱
۵-۳- نتایج استنباطی...................................... ۱۳۲
۵-۴-پیشنهادات تحقیق................................ ۱۳۳
۵-۵-پیشنهادات تحقیق برای محققان آتی................... ۱۳۴
۵-۶-پیشنهادهاو راهکارها از نگاه پژوهشگر........................ ۱۳۵
منابع........................................ ۱۳۷